9 نکته‌ای که باعث موفقیت فروشگاه‌های آنلاین می‌شود
  • فروشگاه ساز آنلاین
  • کالازینو
  • فروش اینترنتی
  • فروش آنلاین
در تاریخ 1395/10/27

در این روزها با آمدن سرویس‌های جدید و جذاب، راه اندازی فروشگاه‌های آنلاین بسیار آسان‌تر از گذشته شده است. تنها کاری که لازم است انجام دهید، انتخاب یک کمپانی ارائه دهنده این سرویس است. از جمله معروف‌ترین آنها، می‌توان به نمونه‌های خارجی همچون Shopify و Tictail و نمونه داخلی مانند کالازینو اشاره نمود. پس فاصله شما تا آغاز فروش آنلاین‌تان تنها مراجعه به یک کمپانی ارائه دهنده سرویس فروشگاه ساز است.

 

با این اوصاف چالش اصلی شما راه اندازی فروشگاه آنلاین و بروزرسانی آن نیست. در حقیقت چالش و موضوع مورد اهمیت، جذب بازدید کننده و تبدیل آنها به مشتریان ثابت است. حال با توجه به میزان فعالیت و انجام دقیق کار، عده‌ای از صاحبان تجارت آنلاین می‌توانند تنها پول اندکی از این راه بدست آورند اما عده ای دیگر از این طریق به سرمایه خیلی خوبی رسیده‌اند.

اما مشکل و کار شما دقیقا از جایی شروع می‌شود که فروشگاه خود را ساخته‌اید، زیرا مشتریان خود به خود به سمت فروشگاه شما سرازیر نخواهند شد.

خوشبختانه رعایت عواملی که باعث موفقیت کسب و کارهای آنلاین بزرگ شده است، می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای فروشگاه هایی باشد که می خواهند کار را شروع کنند. در ادامه با 9 نکته کاربردی که می‌تواند باعث پیشرفت شما در کسب و کار آنلاین‌تان شود، آشنا خواهید شد.

1-نقد و بررسی محصولات

مهمترین موضوع برای کسب و کار آنلاین و محصولات فروشگاه‌تان، مشتریان شما هستند. نقد وبررسی محصولات چیزی است که می‌تواند به نوع کار ما اعتبار ببخشد زیرا تنها چیزی است که توسط مشتریان مورد ارزیابی قرار خواهد گرد.

اجازه دادن به مشتریان برای خواندن نقد و بررسی محصولاتی که از فروشگاه شما خریداری کردند، باعث می‌شود که آنها احساس مثبتی نسبت به تجربه خرید و محصولی که خریدند داشته باشند. همچنین این روش بهترین روش برای اعتبار بخشی به خدماتی است که شما ارائه می‌دهید.

به آمارهای زیر که از بررسی‌های متعدد حاصل شده، توجه کنید:

•بررسی‌های صورت گرفته از طرف شما که در فروشگاه یا وبلاگ‌تان قرار می‌گیرد، موجب افزایش 18 درصدی در فروش می‌شود.

•58 درصد از مشتریان، فروشگاه‌هایی را ترجیح می‌دهند که برای هر محصول به طور اختصاصی، بررسی‌های لازم را پیشنهاد کنند.

•63 درصد از کاربران ترجیح می‌دهند خرید آنلاین را از فروشگاه‌هایی انجام دهند که بتوانند نقدهای کاربران و کسانی که از محصول استفاده کردند را مشاهده کنند.

•بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که نقدهای کاربران تقریبا 12 برابر مورد اعتمادتر از توضیحاتی است که تولیدکنندگان یک محصول ارائه می‌دهند.

•بازدیدکنندگانی که نقدهای یک محصول را مطالعه می‌کنند و علم و آگاهی بیشتری نسبت به محصول دارند، به طور میانگین 6 درصد سفارشات بیشتری را نسبت به دیگر افراد که برای این کار وقت نمی‌گذارند، به ثبت می‌رسانند.

یک راه بسیار ساده برای تهیه مطالب و بررسی‌های محصولات فروشگاه خود، استفاده از سرویس تولید محتوای کالازینو است. این سرویس از یک تیم بسیار قوی و باتجربه تشکیل شده که در زمینه کسب و کار آنلاین و روانشناسی فروش تخصص ویژه‌ای دارند.

2- استفاده از عکس‌های با کیفیت

چه کسی از فروشگاه‌های آنلاین بدون مشاهده تصاویر مربوط به آن، خرید انجام می‌دهد؟

خوشبختانه با وجود تلفن‌های هوشمند و دوربین‌های بسیار مجهز آنها، هرکسی قادر است عکس‌های با کیفیتی را از محصولات فروشگاه خود تهیه کند. پس هیچ گونه بهانه‌ای برای به تصویر نکشیدن محصولات در فروشگاه خود ندارید.

برای مثال همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این فروشگاه آنلاین نه تنها عکس محصولات خود را نمایش می‌دهد، بلکه به صورت مصور به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از محصول در طول روز استفاده نمود. این فروشگاه تنها یک نمونه خارجی از میلیون‌ها فروشگاه آنلاین است. نمونه‌های داخلی بسیاری موجود هستند که توانسته‌اند از حداکثر توان خود برای برای کسب درآمد بهره گیرند. نمونه بارز آن، دیجی‌کالا است. این فروشگاه علاوه بر قرار دادن تصاویر مربوط به هر محصول، سعی دارد نکات مثبت و منفی هر محصول را به صورت جداگانه وبه همراه تصاویر مربوط به آن ذکر کند. انجام این کار علاوه بر القای حس مثبت به بازدیدکننده، موجب اعتماد بیشتر به فروشگاه و محصولات می‌شود.

در ابتدا باید اطلاعات خود در زمینه تهیه تصاویر مناسب را بیشتر کنیم. چند روش کاربردی و موثر در این زمینه موجود است که به صورت خلاصه در ادامه مطلب آشنا خواهیم شد.

•لنز دوربین خود را تمیز کنید.

•عکس‌برداری را زمانی انجام دهید که نور مناسب در اختیار دارید.

•زوایای مختلف را هنگام عکس برداری امتحان کنید.

•وضوح تصویر خود را افزایش دهید.

•حالات مختلف عکس برداری مانند مات کردن تصویر پس زمینه را امتحان کنید.

•از اپلیکیشن‌های مخصوص عکس‌برداری استفاده کنید.

 

3- استفاده از روند پرداخت آسان

یکی از مهمترین بخش‌های یک فروشگاه آنلاین، استفاده از شیوه‌ای آسان برای پرداخت است.

این مرحله جایی است که بازدیدکنندگان فروشگاه آنلاین شما تبدیل به مشتریان شما می‌شوند. برای آسان کردن روند پرداخت به چند نکته کاربردی زیر دقت کنید:

•استفاده از چندین روش مختلف از روش‌های موجود پرداخت آنلاین مانند استفاده از درگاه پرداخت واسط زرین پال است.

•استفاده از نماد اعتماد الکترونیک جهت اعتماد مشتری به فروشگاه آنلاین (هر فروشگاه آنلاین برای داشتن این نماد باید پس از تکمیل مدارک، بررسی‌های لازم و احراز صلاحیت، جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیک اقدام نماید)

•برای استفاده از خدمات یا خرید محصولات، بازدیدکنندگان را مجبور به ثبت نام در سرویس خود نکنید.

•مطمئن شوید که درگاه پرداخت شما منطبق بر بقیه قسمت‌های فروشگاه آنلاین‌تان باشد.

•از منتقل کردن کاربران به صفحات مختلف پرهیز کنید.

•از پرسیدن اطلاعات اضافی و بی مورد، در روند خرید خودداری کنید.

•با ارائه مدارک مختلف، به مشتریان خود اطمینان خاطر دهید.

•حواس پرتی های احتمالی را به حداقل برسانید.

4- بارگذاری سریع فروشگاه 

این روزها با وجود سرعت های مناسب اینترنت، کمتر کسی منتظر لود شدن یک صفحه اینترنتی می‌ماند. اما با این حال نباید لود شدن یک صفحه از حد معمول خود بگذرد. زیرا کاربران نمی‌توانند مدت زیادی منتظر لود شدن یک صفحه باشند.

طبق بررسی صورت گرفته توسط یک وب سایت معتبر از هر 4 کاربر، 1 کاربر به طور متوسط تنها 4 ثانیه منتظر لود شدن صفحه مورد نظر خود می‌ماند و بعد از 4 ثانیه، صفحه را می‌بندد. جالب است بدانید در نظرسنجی دیگیری که توسط وب سایت KISSmetrics صورت گرفته، نشان می‌دهد که هر ثانیه تاخیر در لود شدن یک صفحه وب سایت، می‌تواند موجب کاهش 7 درصدی در بازده شود.

شما با استفاده از سرویس کالازینو، نیازی نیست هیچ گونه نگرانی در مورد این موضوع داشته باشید.

5- طراحی با کیفیت

براساس اینفوگرافیکی که به تازگی KISSmetrics منتشر کرده، ذهنیت 42 درصد از خریداران آنلاین، تنها براساس طراحی کلی فروشگاه اینترنتی شکل می‌گیرد. این درحالی است که 52 درصد از کاربران به دلیل عدم زیبایی و جذابیت کافی، هیچ گاه به فروشگاه باز نخواهند گشت.

داشتن یک فروشگاه با طراحی حرفه‌ای و جذاب می‌تواند یکی از دلایل موفقیت شما در آینده باشد و نکته قابل توجه این است که ظاهر یک فروشگاه باعث اعتبار بخشیدن به آن و برند شما می‌شود.

همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، نشان می‌دهد که چگونه با رعایت حفظ اصول سادگی طراحی، توانسته محصولات خود را به گونه ای بگنجاند که احساس سردرگمی به مشتریان دست ندهد.

6- محصولات مرتبط

بهترین نوع ارائه محصولات مشابه، زمانی است که بازدیدکنندگان به فروشگاه شما برای دیدن محصولات مختلف سر میزنند. برای مثال اگر یک کاربر بدنبال محصول خاصی است، شما می‌توانید در کنار آن، محصولات مشابهی را که مشتریان به همراه آن می‌خرند و یا به هم مرتبط هستند، در آن قسمت از فروشگاه خود قرار دهید. برای مثال مخاطب شما ممکن است به یک جفت باتری و مموری اضافه برای دورربینی که خریداری کرده است، نیاز داشته باشد. این شانس شما است که از این طریق بتوانید درآمد خودتان را افزایش دهید زیرا ممکن است این کار، محصولاتی را به مشتریان نشان دهد که هیچ‌گاه به آن محصولات فکر نمی‌کردند ولی درواقع به آن نیاز داشتند و شک نکنید این کار باعث افزایش فروش شما خواهد شد.

البته به این نکته مهم توجه کنید که، این قابلیت را به هیچ وجه در صفحه پرداخت خود قرار ندهید چون قرار است حواس پرتی را به حداقل برسانیم.

7- ادرس دهی ساده در فروشگاه

یکی از مزایا و لذت‌های خرید آنلاین، پیدا کردن بسیار راحت آن چیزی است که بدنبالش هستید.

اما این موضوع به چه معناست!! 

شما باید با استفاده از دسته‌بندی‌های مختلف، قرار دادن فیلترهای مناسب و سیستم جستجو، به سادگی هرچه تمام‌تر فروشگاه خود را در دسترس بازدیدکننده‌ها قرار دهید، به گونه‌ای که بتواند خیلی راحت به آن چیزی که می‌خواهد دسترسی پیدا کند.

از آنجا که پروسه خرید آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی بیشتر برای راحتی انجام این کار شکل گرفته، پیدا کردن آسان محصولات و تجربه لذت بخش استفاده راحت از این سرویس‌ها مهم‌تر از هر چیز دیگر است، پس حتما این امر را در اولویت کارهای خود قرار دهید.

در تصویر پایین یک نمونه فروشگاهی را مشاهده می‌کنید که توسط سرویس کالازینو راه اندازی شده است. در این فروشگاه سعی شده، طراحی به گونه‌ای باشد که بازدید کننده با اولین نگاه متوجه نیاز اصلی خود شود و حتی نیاز به جستجو کردن نداشته باشد. در قسمت بالای صفحه، دسته بندی‌های اصلی را مشاهده می‌کنیم که هرکدام از این قسمت‌ها، خود دارای زیرمجموعه‌های مختلف است.

همچنین در قسمت راست فروشگاه، فیلترهای مختلفی را مشاهده می‌کنید که توسط آن می‌توانید سریع‌تر از همیشه به هدف خود برسید.

8- استفاده از کلمات مناسب برای بررسی محصولات

شما نمی‌توانید همزمان در بیش از یک مکان باشید، به همین خاطر است که توضیحات محصولات شما همانند نیروی فروش عمل می‌کند. درواقع این کلمات و هنر نوشتن شما است که بازدید کنندکان را تبدیل به مشتریان دائمی می‌کنند. سعی کنید بر روی این موضوع تمرکز کنید که برای مشتریان شما چه چیزی ارزش بیشتری دارد. در ادامه با چند نکته آشنا خواهیم شد که می‌تواند بررسی‌های مربوط به محصولات شما را حرفه‌ای تر از قبل کند:

•بر روی مزایای استفاده محصولات با توجه به نیاز مشتریان تمرکز کنید.

•از کلمات ساده استفاده کنید و از اصطلاحات مربوط به یک صنف خاص بپرهیزید.

•از جملات کوتاه استفاده کنید تا در نهایت بتوانید یک نقد و بررسی خوانا بنویسید.

•انگیزه کاربران را شناسایی کنید تا بتوانید فروش محصولات‌تان را به حداکثر برسانید.

•همانگونه که صحبت می‌کنید، بنویسید تا احساس صمیمیت خود را به مخاطب القا کنید.

•همیشه سعی کنید که یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد داشته باشید.

9- پشتیبانی منحصر بفرد

اگر بخواهیم منطقی باشیم، همیشه اتفاقاتی رقم می‌خورد که هیچ وقت آن را پیش بینی نمی‌کنیم. گاهی محصولات دچار نقص می‌شوند، سرور دچار مشکل می‌شود یا حتی موقع ارسال و تحویل کالا به مشکل برخواهید خورد. بدون در نظر گرفتن اتفاقات خاص، شما همیشه باید پذیرای نارضایتی مشتریان خود باشید.

از آنجایی که این روزها استفاده از سرویس‌های جدید و تغییر در برند آن‌ها به سادگی قابل انجام است، حفظ مخاطبان قدیمی و جذب مشتریان جدید از اهمیت بالاتری نسبت به قبل برخوردار است. همچنین با توجه به استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی، اخبار مربوط به تجارب بد مشتریان، به سرعت پخش می‌شود. پس دانستن و رعایت این نکته که "همیشه حق با مشتری است" خالی از لطف نیست.

مقاله جدیدی در مورد چگونگی ارائه خدمات ویژه به مشتریان توسط وب سایت Zendesk نوشته شده است. در میان پیشنهادات مطرح شده این وب سایت، برقراری ارتباط سازنده با مشتریان مطرح شده است. اگه به صورت جزیی تر بخواهیم به آن بپردازیم، باید بخشی تحت عنوان سوالات متداول راه اندازی کنیم و به صورت ممتد به این سوالات پاسخ دهیم. همواره شرایطی را ایجاد کنیم که مخاطب احساس رضایتمندی نسبت به فروشگاه و سرویس شما را داشته باشد.

همیشه بدنبال ایجاد کاری خلاقانه و الهام بخش باشید. سعی کنید قبل از اعمال هرگونه تغییراتی آن هم با تکیه بر فرضیات، تست و خطا کنید. یعنی تغییری که مد نظر دارید را به صورت موقت و با اعمال تغییرات اندک، آزمایش کنید. مزیت این روش در این است که شما قادر هستید تصمیمات کاملا منطقی اتخاذ کنید و فروشگاه آنلاین خودتان را بهینه سازی کنید تا به حداکثر نتایج مورد نظرتان برسید.

 

نظر بدهید